Et stykke bacon i uken dobler risikoen din for tarmkreft…. Eller?

Mitt personlige kosthold består av veldig mye rødt kjøtt. Mye mer enn den gjennomsnittlige nordmann. Grunnen til dette er mange; mental og fysisk prestasjon, null inflammasjon og søvnkvalitet er bare noe av fordelene jeg selv har fått oppleve med et “unormalt” kosthold som dette. Allikevel er det flere som kommer med sine bekymringer når de hører om hvordan jeg har valgt å spise. Og det er vanskelig å klandre dem. Rødt kjøtt har blitt demonisert kraftig de siste årene og har fått ekstra vind i seilene fra kommersielle interesser som gjerne vil selge matvarer med høyere marginer enn det kjøtt kan gi. Tarmkreft er det som fryktes mest og dette basert på artikler lest i aviser som VG og Dagbladet. Grunnen til at jeg ikke deler frykten med de rundt meg er todelt.

Kan vi stole på eksperter?

Den mest avanserte og utviklede hjernen i dyreriket. Kognitive ferdigheter som har gitt oss alt fra kapitalisme til romfart. Apen som forstod universet. Det er lett å glemme at vi mennesker ikke er feilfrie. Dette er noe vi skal se på denne i artikkelen: at våre kognitive svakheter ofte skaper mer trøbbel enn vi er villig til å innrømme. Når noen av disse svakhetene i tillegg gjør at vi ukritisk lytter på personer, grupper eller andre autoritetsinstanser når vi tar viktige beslutninger – blir uforståelige hendelser mer forståelige.

Lysdiett

Det er få ting som skaper mer debatt i helsesfæren enn kosthold og ernæring. Keto, veganer, lavkarbo, kjøtteter – med så mange alternativer kan det være vanskelig for folk å vite hva som er den mest optimale måten å spise på. Det virker som det finnes personer der ute som har hatt suksess med alle de nevnte retningene.Forskjellige grupperinger rundt kosthold har en tendens til å bli kulter hvor medlemmer av de forskjellige gruppene på død og liv skal forsvare sin måte som den beste. Ytterst få er villig til å se på, og hvertfall ikke akseptere bevis som strider mot deres eksisterende oppfatning. Men hva om det ikke finnes en optimal måte å spise på som passer for alle mennesker?

Mitokondrier – små motorer med stor innflytelse

Alle har hørt om og vet at kroppen vår er bygget opp av forskjellig type celler. Hjerneceller, muskelceller, blodceller med flere utgjør kjøttvognen vi kaller mennesket. Det kanskje færre vet er at mer eller mindre alle våre celler, med noen få unntak, inneholder noe som kalles mitokondrier. Mitokondrier er også kjent som motoren i cellene. Mitokondrier finnes i tusenvis inni en enkelt celle og er ansvarlig for produksjon av energi i form av ATP og vann.

Fordeler med å IKKE spise

Når spiste du sist? For tre timer siden? En halvtime siden? Kanskje du leser dette om morgenen og du har ikke spist siden kveldsmaten i går kveld. De aller fleste vil ikke gå lenger enn over natten uten mat. Og skulle du mot formodning ikke drive med gressing av denne typen ender du ofte opp med undrende blikk og obligatoriske oppfølgingsspørsmål. Vi lever i dag i omgivelser hvor mat er tilgjengelig hele tiden. Det kan kanskje være vanskelig å innbille seg, men det å gå et døgn uten mat er ikke det samme som å sulte.

Oura – Den Beste Søvnmåleren på Markedet

Det har blitt gjort tydelig i tidligere artikler at søvn er noe av det absolutt viktigste du kan prioritere for optimal ytelse og prestasjon. Der vi tidligere benyttet oss av en subjektiv måte å måle hvordan vi føler oss – er det i dag flere og flere som lener seg på teknologiske duppedingser som samler inn denne type data for oss.

Dr. Søvn – Sov bedre med disse tipsene

Paul Chek er en viden kjent figur innen helse og velvære sektoren i statene. Noe av hans budskap er at vi bør prioritere de naturlige doktorene som vi har tilgjengelig. Hvis ikke – vil vi med stor sannsynlighet ende opp hos en klassisk doktor tidligere enn vi hadde ønsket.
En av disse gratis doktorene er Dr Søvn. Søvn er ekstremt viktig og de fleste av oss sover alt for lite. I en verden preget av hyperkonkurranse hvor sosiale krefter krever at vi også tar på oss frivillige verv, følger barna på 5 forskjellige kveldsaktiviteter samt holder oss i god fysisk form – er søvn ofte det første som blir nedprioritert.

Badstu – En Naturlig Prestasjonsfremmer

Hver torsdag kveld ca kl 6 setter jeg meg i bilen og kjører til den lokale svømmehallen som tilbyr offentlig bading på akkurat denne dagen. I motsetning til alle de andre som parkerer bilen utenfor svømmehallen den kvelden er jeg ikke der for å svømme. Jeg er der for å bruke badstuen. De neste to timene består av en variasjon mellom ekstrem varme så lenge som jeg klarer med kalde dusjer innimellom for å få ned kroppstemperaturen. Når jeg til slutt forlater svømmehallen nærmere to timer senere er det med en følelse av lett beruselse og avslapping som det skal godt gjøres å finne på andre måter.

Ketose – den opprinnelige metabolske tilstanden?

Uavhengig av hvor interessert du er i kosthold og ernæring så er sannsynligheten stor for at du har hørt om lavkarbo. De fleste har enten prøvd eller kjenner noen som har prøvd denne måten å spise på.  Lavkarbo betyr at man reduserer inntaket av karbohydrater i forskjellige former. Sagt på en enklere måte, man kutter inntaket av korn og brødvarer, pasta, og stivelse fra grønnsaker som vokser under jorden (poteter, gulerøtter, søtpoteter). Det som skjer når man begrenser inntak av karbohydrater over en periode er at kroppen må benytte seg av en annen energikilde, nemlig fett. En metabolsk tilstand hvor den primære energikilden er fettsyrer og ketoner, kalles for ketose.

Mørke tanker – Naturlig behandling

Livet er en tragedie. Selv i en verden hvor vi har det bedre enn aldri før er det fortsatt et stor antall mennesker som opplever mentale utfordringer, da spesielt angst eller depresjon. For 30.000 år siden var det med stor sannsynlighet færre som led av mentale problemer. I stedet måtte man håndtere “virkelige” problemer som hvor skal neste måltid komme fra eller vil vi overleve denne vinteren.